Fysioterapeutit Kauhajoelta - Parasta A -ryhmää!


A-Fysiimillä lähdetään siitä, että kuntoutuminen ja hyvinvointi on yhdistelmä tietoa ja taitoa. Opit johtamaan itseäsi. Blogiimme kirjoitamme vinkkejä hyvinvoinnista, liikunnasta ja kivusta.

JUOKSU JA AKILLESJÄNNE

Ihanaa kevättä kaikille!

Lämpötila pihalla on noussut plussan puolelle, ja moni on varmasti etsinyt kaapinperältä juoksulenkkarit takaisin esille. Kevätauringon paistaessa on mahtava lenkkeillä raikkaassa ulkoilmassa. Usealla juoksuharjoittelu on ollut koko talven ajan tauolla. Tästä syystä lenkkeily tulisikin aloittaa maltillisesti, jotta keho tottuu uudenlaiseen rasitukseen pidemmän tauon jälkeen. Kävellessä kehoon kohdistuu 1,2x ja juoksussa 3-4x kehonpainon verran kuormitusta, joten juoksu on keholle ja etenkin koko kehon painoa kannattaville jalkaterille huomattavasti rasittavampaa kuin kävely. Jalkaterän tulisi olla joustava ja toimia hyvänä iskunvaimentimena. Ponnistaessa jalkaterän tulisi toimia jämäkkänä vipuvartena. Jalkaterä myös mukautuu alustaan. Liian jäykkä nilkkanivel johtaa paikallisiin kuormituspiikkeihin, joka aiheuttaa suuremmat reaktiovoimat myös liikeketjun ylempiin osiin polviin, lonkkiin sekä selän alueelle. Juoksussa vaaditaan alaraajojen lihaksistolta hyvää kestävyyttä, joustavuutta sekä voimaa. Tässä tekstissä perehdymme akillesjänteeseen. Monen juoksua aloittelevan kiusaksi syntyy kipua kantapään takaosan yli menevään akillesjänteeseen. Akillesjänne on pohjelihasten jänne, joka kiinnittyy kantaluuhun. Se on kehomme vahvin jänne, joka on luotu kestämään. Kuitenkin liian nopea kuormituksen lisääntyminen, sopimattomat jalkineet, tekniikkavirheet askelluksessa tai lihasepätasapaino voivat altistaa akillesjänteen tulehdukselle. Kipua ja arkuutta voi esiintyä itse jänteen alueella tai sen kiinnityskohdassa kantaluussa. Jalassa voi esiintyä turvotusta ja pohjelihasten jännittäminen voi olla kivuliasta. Akillesjänneongelmien hoidossa kokonaisvaltainen fysioterapeuttinen tutkiminen ja kuntoutus ovat avainasemassa. Fysioterapia pitää sisällään kuormituksen säätelyn ja hallinnan tarkastelun, jalan biomekaniikan sekä askeltekniikan tarkastelun, nivelten liikkuvuuden tutkimisen sekä alaraajojen lihasvoiman tutkimisen. Myös lihastasapainoon kiinnitetään huomiota, sillä on tärkeää tutkia, mitkä lihakset ovat lyhentyneet ja mitkä vaativat vahvistamista, sillä vahvat ja kireät lihakset estävät heikkojen lihasten toimintaa. Lihasepätasapaino voi johtua muun muassa alaraajojen lihasheikkoudesta, liian kovasta rasituksesta tai puutteellisesta lihashuollosta. Fysioterapeutti tekee alaraaja-analyysin, jonka avulla tiedät, millaisen lenkkikengän tarvitset. Analyysin avulla arvioidaan myös mahdollinen tukipohjallisten tarve ja askelanalyysin kautta kartoitetaan mahdolliset alaraajoja kuormittavat tekijät, kuten jalkaterän puutteellinen jousto askeleen aikana. Jos jalkoja kolottaa, ota meihin yhteyttä. Pienetkin oireet kannattaa selättää ennen kuin ne alkavat kroonistua, tällöin kivuista pääsee nopeammin eroon. Lennokkaita ja nautinnollisia juoksuaskelia kaikille!


Suvi, fysioterapeutti

A-Fysitiimi

TERVEYDEN KIVIJALKA

Ravitsemus, liikunta ja lepo hyvässä tasapainossa, kivijalka hyvinvoinnille!

Uusi vuosi alkoi ja on aika lunastaa lupaukset terveyden suhteen. Miten olet edistynyt?! Et vielä ajatuksen tasolta päässyt eteenpäin tai olet päässyt vauhtiin mutta ehtinyt repsahtaa? Ei se mitään. Tiesitkö, että pysyvän muutoksen tekeminen vaatii aikaa mahdollisesti jopa kaksi vuotta. Tänä aikana innostut, repsahdat, aktivoidut jne. kunnes olet valmis oikeasti tekemään pysyvän muutoksen. Kokeile rohkeasti erilaisia liikuntalajeja ja ruokalajeja, innostu ja löydä omasi. Aseta tavoitteesi realistisiksi, yksi mahdollisesti suuri tavoite ja välille steppejä, jotka auttavat sinua suuren tavoitteen saavuttamisessa! Esimerkiksi, pidän kiinni ateriarytmistä, liikun hikoillen kaksi kertaa viikossa, nukun riittävästi. Tavoitteet on hyvä olla sellaisia, joita pystyt toteuttamaan nykyisessä arjessasi. Tavoitteita tulee seurata ja arvioida, palaute motivoi!

Etkö tiedä mistä aloittaa? Firstbeat Hyvinvointianalyysin ja ammatitaitoisen fysioterapeutin avulla voit selvittää, miten voit juuri nyt! Kokemuksieni mukaan, ihmiset liikkuvat liian kovalla teholla omaan kuntotasoon nähden ja terveyden kannalta liian harvoin. Lisäksi nukutaan ja syödään liian vähän. A-Fysiiimillä juuri alkaneessa terveysvalmennusryhmässä pohdittiin Hyvän elämän elementtejä. Ne ovat yksilöllisiä, aineettomia tai aineellisia. Pysähdy hetkeksi ja mieti omiasi.

Aloita elämäntaparemontti ammatilaisen avulla! Jos sinulla on liikkumista rajoittava oire kehossa, hoidamme sen ensin. Kokonaisvaltaista hyvinvointia A-Fysitiimiltä!


Anne-Mari, fysioterapeutti